maandag 17 juni 2013

Na 7 maanden en bloeduitslagen

Weer aangekomen deze week. Balen.
In totaal ben ik in deze afgelopen maand 1 kilo afgevallen. Wat het totaal op 38,8 afgevallen brengt in 7 maanden. Nog steeds heel erg veel natuurlijk, alleen heb ik al 2 keer op de schaal gezien dat ik al meer dan 40 kwijt was. Alleen was dat steeds niet op dinsdag, en dinsdag is mijn officiële weegdag dus dat staat nergens genoteerd.
1 kilo afgevallen in totaal in een maand tijd is natuurlijk niet veel. Het is zo ontzettend lang geleden dat ik minder dan 103 kilo woog. En het schijnt dat je lichaam dan door een plateau heen moet.  Zpu het daar dan echt zo erg mee te maken hebben?

Of zal het te maken hebben met mijn bloedwaardes waarover de internist mij belde?
Vitamine B12 tekort (= 140 terwijl 150 de ondergrens is)
Vitamine D tekort (= 44 terwijl 50 de ondergrens is)
IJzertekort (=7 terwijl 7,5 bij vrouwen de ondergrens is)

Niet allemaal heel schokkend laag dus. Wel laag genoeg om in te grijpen. Dus heb ik staaltabletten voorgeschreven gekregen (kuur van 3 maanden) om mijn ijzer omhoog te brengen, vitamine D moet ik 1 keer per maand een drankje voor drinken (3 maanden achter elkaar dus in totaal 3 stuks) en voor mijn vitamine B12 mag ik nu elke 2 maanden een injectie gaan halen bij de huisarts (dit is meteen chronisch voorgeschreven)

Voor mijn operatie waren mijn vitamine D en ijzer ook al aan de lage kant. Niet laag genoeg om in te grijpen, wel iets om in de gaten te houden zeiden ze toen. Dus dat dit nu nog iets lager is geworden is op zich niet zo gek omdat ik nu aanzienlijk minder eet natuurlijk.
Die vitamine B12 is helemaal nieuw.

Vitamine B12 is een bekend verschijnsel na een GBP. De vitamine B12 kan minder goed doen wat hij moet doen omdat de maag nog maar deels werkt en juist die maagsappen zijn noodzakelijk bij B12. De ene mens heeft daar na een GBP geen moeite mee maar een ander deel van de GBPers wel. Het komt met regelmaat voor dus vandaar dat ik dit dan ook meteen chronisch voorgeschreven heb gekregen. Nou, als dat alles is HA!
Ik vind dat het wel waard na mijn winst van gewichtsverlies.

Oja mijn cholesterol was ook iets gedaald. Deze was voorheen 4,9 terwijl men vanaf 5 spreekt van een lichte verhoging. Nu was deze 4,6. 4,9 was ook nog steeds gezond maar 4,9 is wel erg dicht bij 5 natuurlijk dus die lichte daling is toch wel prettig.

Kortom, ondanks de tekorten toch heel tevreden. Nu weer snel in de echt dalende lijn wat betreft gewicht hoop ik!

1 opmerking:

  1. Komt goed!
    Veel mensen hebben last van zo'n plateau, Of staan een tijdje stil.
    Geniet van het mooie weer, Op naar juli.. :-)

    BeantwoordenVerwijderen